Usein kysytyt kysymykset valokuidusta
Tältä sivulta löydät tietoa Valoosta ja valokuidusta.
Tältä sivulta löydät tietoa Valoosta ja valokuidusta.
Valoon missiona on tehdä Suomesta kansainväliset mitat täyttävä tietoyhteiskunta. Valoo investoi suomalaiseen digitaaliseen infrastruktuuriin yli puoli miljardia euroa lähivuosien aikana tuoden valokuituliittymän yli 300 000:een suomalaiskotiin ja työllistäen lähes 1000 työntekijää suoraan Valoolla ja sen urakoitsijaverkostossa ympäri Suomen.
Valokuidun kautta voidaan lähettää dataa erittäin suurilla nopeuksilla. Tiedonsiirrossa käytetään LED- tai laservaloa. Yksittäisistä valokuiduista punotaan valokaapeleita, joissa voi olla kymmeniä tai jopa satoja valokuituja.
Valokuituliittymän nopeus ja tiedonsiirtokapasiteetti on käytännössä loputtoman korkea, ja sen toimintavarmuus täysin omaa luokkaansa. Maailman kaikki tietoliikenneyhteydet perustuvat valokuituverkkoihin, eikä mobiilinettikään olisi olemassa ilman valokuitua.
Valokuidun energiatehokkuus suhteessa siirretyn datan määrään on vertaansa vailla, ja valokuitu kuluttaakin energiaa vain murto-osan mobiililiittymistä. Valokuitu on siis ekologinen valinta tiedonsiirrolle.
Valokuitua kelassa työmaalla
Valokuitua kuvaava valokuitukaapeli
Valokuidun paras ominaisuus on sen tasalaatuisuus. Yhteyden nopeus ei vaihtele kulutuspiikkien tai säätilojen mukaan.
Valokuidun käyttäjänä saat aina sen nopeuden, josta maksat. 1000 megan valokuitu on 1000 megan yhteys eikä jotain 10 ja 1000 megan välillä, kuten 5G:n käyttäjällä. Lue lisää valokuidun ja 5G:n eroista.
Tiivistetysti valokuidun erot ovat:
Valokuituyhteys toimii niin hyvin, ettei sen olemassaoloa arjessa edes huomaa. Toisin kuin mobiililiittymät, valokuitu toimii aina luvatulla nopeudella – joskus jopa nopeamminkin.
Valokuidun siirtokapasiteetti on niin korkea, että se ratkaisee myös sellaiset tulevaisuuden tarpeet, joita emme vielä osaa edes nimetä. Valokuitu kestää nimittäin kerran asennettuna käyttöä jopa 100 vuotta.
Valokuidun viiveettömyys parantaa tiedonsiirron nopeutta, käyttäjäkokemusta, reaaliaikaista yhteistyötä ja luotettavuutta erilaisissa verkkopalveluissa ja sovelluksissa. Viiveettömyys varmistaa, että tiedot siirtyvät välittömästi ja tehokkaasti pisteestä toiseen, mikä on erityisen tärkeää aikakriittisissä sovelluksissa ja palveluissa, kuten reaaliaikaisessa videopuhelussa tai online-pelaamisessa. Valokuitu mahdollistaa reaaliaikaisen yhteistyön ja tiedonjakamisen eri paikoissa sijaitsevien käyttäjien välillä. Esimerkiksi videokokoukset ja etätyöskentely hyötyvät viiveettömästä tiedonsiirrosta, mikä parantaa tehokkuutta ja kommunikaatiota. Mielestämme jokainen tarvitsee viiveettömän valokuituyhteyden kotiinsa.
Valokuidulla toteutettu internetyhteys rakentuu kahdesta osasta: valokuituliittymästä ja internetyhteydestä palveluntarjoajalta. Valokuituliittymän rakentaminen viittaa prosessiin, jossa valokuitukaapelit asennetaan ja kytketään kiinteistöön ja asuinalueeseen. Valokuituliittymän lisäksi tarvitset aina operaattorilta /palveluntarjoajalta internetyhteyden, jotta valokuituliittymäsi voidaan yhdistää verkkoon.
Toimintamalleja valokuidun toimittamiseen on pääsääntöisesti kaksi:
Valoon toimintamalli on näistä ensimmäinen. Olemme päätyneet siihen selkeyden vuoksi. Tiedät tilausta tehdessäsi täsmälleen, mistä maksat, eikä piilokustannuksia ole. Lisäksi rakennamme valokuituliittymän ilmaiseksi ja maksat vain nettiyhteydestä valitsemasi nopeuden mukaan. Jos et jostain syystä tarvitse tai halua Valoon nettiyhteyttä, sen voi irtisanoa, mutta valokuitu jää silti maahan eikä sitä kaiveta ylös.
Tämän toimintamallin etuna on myös se, että saat alkuvaiheessa kaiken tarvitsemasi avun yhdeltä ja samalta toimijalta, ilman ylimääräisiä välikäsiä. Lue lisää, miksi Valoon valokuitu on ylivoimaisesti paras internetyhteys.
Voit tarkistaa valokuidun saatavuuden osoitteeseesi saatavuushaun kautta. Mikäli valokuitu on saatavilla, vie tilausprosessi loppuun ja lomakkeen täytettyäsi saat tilausvahvistuksen sähköpostiisi.
Tilaus kannattaa tehdä välittömästi, sillä rakennamme valokuituverkon alueille, joilta saamme riittävästi tilauksia. Mitä nopeammin saamme alueelle tilaajia, sitä nopeammin voimme viimeistellä verkon suunnittelun ja aloittaa rakentamisen.
Maksat ainoastaan netistä valitsemasi nopeuden mukaan. Kuukausihintaan sisältyvät valokuidun rakennus- ja asennustyöt, laajakaistaliittymän käyttöönotto- ja kytkentämaksu, päätelaite sekä reititin.
Teknologian ja digipalvelujen kehittyminen tarkoittaakin jatkuvasti kasvavaa tarvetta yhä paremmille tietoliikenneyhteyksille. Data liikkuu verkossa ihmisten lisäksi myös laitteiden välillä. Yhteiskunnan palveluja rakennetaan yhä digitaalisemmaksi, ja paikkariippumaton työ lisääntyy päivä päivältä.
Valokuitu on investointi tulevaisuuteen. Valokuituyhteys toimii kerran maahan kaivettuna jopa 100 vuotta. Tiedonsiirtomäärien kasvaessa ja nettiyhteyden rajojen lähestyessä ei tarvita remontteja tai verkon uusimista. Riittää, että otat meihin yhteyttä, ja valitsemme sinulle nopeamman yhteyden.
Valokuidulla on myös yksi ylivertainen etu mobiililiittymiin verrattuna: se toimii aina luvatulla nopeudella. Valokuidun toimintavarmuuteen ei vaikuta sääolosuhteet tai muut ulkoiset tekijät. Valokuidun avulla nettisi ei pätki tai hidastele enää koskaan. Koko perhe saa olla netissä yhtä aikaa, ja kaikki toimii siitä huolimatta täydellä teholla.
Rakennamme Valoon valokuituverkon vain alueille, joissa on riittävästi tilaajia. Mitä useampi saman asuinalueen asukas tilaa valokuituyhteyden, sitä varmemmin valokuituhanke saadaan toteutettua mahdollisimman laajamittaisena. Aloitamme rakentamisen alueilta, joilta saamme eniten tilauksia, joten houkuttelemalla koko korttelin mukaan nopeutat myös oman liittymäsi kytkentää.
Jos alueellasi ei ole vielä Valoon valokuituverkkoa, emme voi taata varmaa saatavuutta kotiisi rakentamishankkeen jälkeen. Uudet valokuituverkot rakennetaan lähtökohtaisesti niille alueille, joissa on tarpeeksi halukkaita tilaajia. Verkko voi jäädä siis myös alueittain rakentamatta, jos tarpeeksi halukkaita kotitalouksia ei ole tarpeeksi. Vain ennakkotilaamalla varmistat, että kotisi on mukana valokuituverkon hankkeissamme.
Jos alueellasi on jo valmis Valoon valokuituverkko, voit katsoa saatavuuden kotiisi saatavuushaustamme. Jos valokuitumme on saatavilla kotiisi, näet saatavuushaun jälkeen hinnat ja voit tehdä tilauksen. Valmiin valokuituverkon alueilla tuomme valokuidun kadunvarresta pihasi poikki taloosi ja asennamme talon sisälle kuitupäätelaitteen vastaanottamaan yhteyden. Asennustöiden jälkeen kytkemme talosi verkkoon ja liittymäsi on valmis käyttöön. Pihatöitä ei suoriteta talvikaudella.
Sopimusehtojemme myötä olemme sitoutuneet julkistamaan rakentamispäätöksen 12 kuukauden sisällä tilauksesta. Sinulla on oikeus peruuttaa tilaus veloituksetta, jos emme ole julkistaneet rakentamispäätöstä vuoden sisällä tilausvahvistuksen vastaanottamisesta.
Tilauksesi peruuntuu automaattisesti ja veloituksetta myös, jos päädymme olemaan rakentamatta valokuituverkkoa esimerkiksi alueen liian vähäisen tilausmäärän takia.
Jos olet tilannut ennen alueesi rakentamispäätöstä: Valoo Netti -liittymä on käytettävissä viimeistään 24 kk kuluessa siitä, kun julkinen rakennuspäätös on annettu.
Jos olet tilannut rakentamispäätöksen jälkeen: Valoo Netti -liittymä on käytettävissä viimeistään 24 kk kuluessa tilauksestasi.
Suurin osa valokuituliittymän rakentamisen kustannuksista tulee kaivamisesta, joten lähdemme sitä varmemmin rakennuspuuhiin, mitä useampi alueen asukas liittymän tilaan.
Tarkista saatavuus osoitteellesi saatavuushaustamme ja tee tilaus sivulta löytyvältä lomakkeella. Lisätietoa valokuidun rakentamisesta omakotitaloon löydät täältä.
Tarkista saatavuus osoitteellesi saatavuushaustamme ja tee tilaus sivulta löytyvältä lomakkeella.
Jos taloyhtiössäsi on jo käytössä Valoo Taloyhtiönetti, voit tehdä tilauksen saatavuushaun kauttamme.
Jos taloyhtiössäsi ei vielä ole Valoo Taloyhtiönettiä, kysy tarjousta yhteydenottolomakkeella.
Jos taloyhtiössäsi on jo käytössä Valoo Taloyhtiönetti, voit tehdä tilauksen saatavuushaun kauttamme.
Jos taloyhtiössäsi ei vielä ole Valoo Taloyhtiönettiä, kysy tarjousta yhteydenottolomakkeella.
Kyllä tarjoaa! Kysy tarjousta Valoo Taloyhtiönetistä yhteydenottolomakkeella.
Taloyhtiönetin hinnoittelu riippuu taloyhtiön kanssa tehdystä sopimuksesta ja liittymän teknisestä toteutuksesta. Lue lisää!
Valokuituyhteyden rakennusvaiheet voivat vaihdella ja vaiheita voidaan suorittaa eri järjestyksessä vuodenaikojen erityispiirteen huomioon ottaen. Tavoitteena on aina saada työt valmiiksi mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Esimerkiksi kesällä kaivuutyöt voidaan ensin suorittaa ulkona ja sen jälkeen tehdä valokuitupäätteen sijoittaminen ja sisäasennukset. Talvella taas kannattaa aloittaa sisäasennuksista ja valokuitupäätteen sijoittamisesta ja jättää kaivuutyöt keväämmälle maaperän sulaessa. Lue lisää valokuidun rakentamisen eri vaiheista.
Viestimme kunkin rakennusalueen aikataulusta tilaajille tarkemmin rakentamiskauden lähestyessä. Tiedotamme aktiivisesti, mitkä alueet rakennamme valmiiksi alkavalla rakennuskaudella. Tarkkaa aikataulua yksittäisen talouden valmistumisesta emme valitettavasti voi antaa montaa viikkoa etukäteen. Rakennamme tuhansia liittymiä kerrallaan, ja pienellekin rakennusalueelle kaivetaan kilometreittäin kaapelia maan alle.
Valokuidun rakentamisprosessissa on niin monta liikkuvaa osaa, että alustavat aikataulut elävät herkästi jonkun verran. Löydät jatkuvasti päivittyvät rakentamisen tiedotteet eri alueittain tästä. Rakentamisen vaiheista löydät lisätietoa täältä.
Rakentamisen alkamisen lähestyessä valokuituasentajamme ottaa sinuun yhteyttä ja sopii ajan kodin pihareitin katselmointiin. Katselmoinnissa asiakas ja kuituasentaja suunnittelevat yhdessä valokuidulle sopivan kulkureitin, joka huomioi mahdolliset esteet kuten kaapelit, putket, pihakivetykset, laatoitukset ja puut.
Kiveykset ja asfaltti pyritään kiertämään ja/tai valitaan pienimmän jäljen aiheuttava reitti. Kaapelin kaivuun yhteydessä pihan kaivuujälki täytetään. Asiakkaan tontilla tehtävät ympäristön ennallistamistyöt, kuten esimerkiksi nurmetus sekä istutusten, kiveyksen ja asfaltin ennallistaminen ovat asiakkaan vastuulla.
Ensisijaisesti käytetään aina valmiita putkituksia mahdollisuuksien mukaan. Asiakkaan vastuulla on etsiä mahdolliset putkitukset ja putkien päät valmiiksi ennen asennusta.
Uudemmissa taloissa asennus on joskus mahdollista tehdä talon tekniseen tilaan, josta lähtee internetyhteyden kaapelointi kodin eri huoneisiin. Jos kaapelointia ei ole, valitaan looginen sijainti runkokuidun suunnasta taloon yhdessä asiakkaan kanssa.
Huomioithan, että valokuidun sisäasennukseen ja seinän läpi porattavaan reikään tarvitaan riittävästi tilaa. Onkin suositeltavaa miettiä etukäteen valmiiksi sopiva sijoituspaikka kuitupäätteelle ja raivata tilaa asennukselle. Huolehdithan, että päätelaitteen läheisyydessä on myös pistorasia tarvittavaa sähkövirtaa varten.
Tyypillisesti valokuituasentaja suorittaa samalla käynnillä myös sisäasennukset ja kaivaa reitin valokuidulle. Valokuidun asennus voidaan toteuttaa kuitenkin myös muussa järjestyksessä, esimerkiksi sisäasennukset voidaan suorittaa talvella ja muut tonttityöt kesällä.
Valokuituasentaja pyytää käynnillään allekirjoituksesi asennusasiakirjaan, jolla annat luvan valokuidun asennuksen tekemiseen. Samalla saat dokumentin käynnistä ja ohjeet valokuituliittymän käyttöönottoa varten.
Kun kaikki valokuituliittymän rakentamisen työt on tehty, saat meiltä postitse kotiisi liittymään kuuluvan langattoman reitittimen tai erikseen tilaamasi reititinpaketin. Huomaathan, että kotiisi asennettu valokuitupäätelaite ei ole reititin, eikä siinä ole wi-fi-ominaisuuksia. Jotta voit käyttää nettiä kotonasi langattomasti, tarvitset langattoman reitittimen.
Varmista, että kaikki johdot on kytketty oikein ja kuitupäätelaitteessa ja reitittimessä on virta päällä. Yksityiskohtaiset tiedot valokuituliittymän aktivointiin löydät Tuki-sivuiltamme. Mikäli et saa liittymääsi aktivoitua ohjeiden avulla tai jos kuitupäätelaitteessasi palaa punainen valo, ole yhteydessä asiakaspalveluumme niin selvitämme ongelmatilanteesi.
Voit yhdistää kuitupäätelaitteeseen minkä tahansa reitittimen, myös sen, jota olet tähän asti käyttänyt. Varmista silloin, että reititin tukee tämän päivän tekniikkaa ja kykenee välittämään valokuituyhteyden täydellä nopeudella. Valoo Netti -liittymän tilaukseen kuuluu mukaan yksi Mesh-reititin täysin ilmaiseksi.
Mitä useampi perheenjäsenistä netissä surffailee, tekee etätöitä, striimaa elokuvia tai pelaa nettipelejä, sitä suurempi nopeus kannattaa valita. Tarkkaile omaa internetin käyttöäsi ja arvioi tarpeesi näiden tekijöiden perusteella. Useimmissa tapauksissa suositellaan nopeampaa yhteyttä, jos mahdollista, sillä se voi tarjota paremman käyttökokemuksen ja joustavuuden erilaisten verkkoaktiviteettien suhteen. Valokuidun hinnan ja nopeudet voit tarkastaa täältä.
Jos kohtaat ongelmatilanteen, tarkista aina aluksi ajankohtaiset huolto- ja häiriötiedotteet verkkosivuiltamme. Mikäli alueellasi ei ole huolto- tai häiriötilannetta varmista ensimmäiseksi, että kuitupäätelaitteen virtajohto on kiinni ja reititin on kytketty siihen suoraan verkkokaapelilla. Verkkokaapeli on kiinni, kun se napsahtaa kunnolla paikalleen.
Sammuta virta kuitupäätteestä, reitittimestä ja tietokoneesta (tai muusta verkkoa käyttävästä laitteesta) ja irrota johdot n. 30 sekunniksi. Laita virtajohdot takaisin paikoilleen ja kytke virta takaisin laitteisiin. Käynnistä tietokone, kun kuitupäätelaite on käynnistynyt. Kokeile yhteyden toimivuutta ja jos yhteys ei vieläkään toimi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Valoon asiakaspalvelu vastaa laskun sisältöön liittyvissä kysymyksissä. Laskujen toimittaja on Ropo. Jos sinulla on kysyttävää maksuun (esim. maksuajan pidentäminen) tai maksun perintään liittyviin kysymyksiin, ole yhteydessä Ropon asiakaspalveluun.
Lasku saattaa sisältää myös kertaluonteisia maksuja, jos olet tilannut esim. ylimääräisen mesh-reitittimen. Ensimmäisestä laskusta löytyvät myös mahdollinen rakentamis- ja liittymismaksu, jos sellaisia on tilauksessasi ollut.
Laskulla ovat näkyvillä kuukausimaksullisten tuotteiden kohdalla laskutusväli sekä mahdolliset kampanjan sekä sitovuuden tiedot.
Haluan muuttaa laskutustietoja, minulla on kysyttävää laskun sisällöstä, minua on laskutettu väärin tai haluan päivittää asiakastietojani – miten toimin?
Asiakaspalvelumme auttaa kaikissa laskutukseen liittyvissä kysymyksissä. Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä.
Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä.
Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9–17 ja lauantaisin klo 10–16. Puhelun hinta on normaali matkapuhelin- tai paikallisverkkomaksu. Asiakaspalvelumme palvelee puhelimitse 093 154 3060 tai voit lähettää meille viestin täällä. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalvelijaan chatin kautta.
Mietityttääkö jokin tai kaipaatko apua nettiyhteytesi kanssa? Olemme koonneet kattavaan tietopankkiin vastauksia yleisimpiin meille esitettyihin kysymyksiin. Jos tietopankista ei löydy apua, soita asiakaspalveluumme!
Tarkista saatavuus ja tilaa valokuitu.