Tervetuloa tukisivustollemme. Etsi vastauksia alla olevasta hakukentästä,
ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos et löydä etsimääsi vastausta.
Miten aktivoin valokuituliittymäni? | Kuitupäätteessä palaa ALARM-valo? | Miten siirryn e-laskutukseen?
Miksi yhteyden nopeus ei vastaa tilattua nopeutta?
Liittymän yhteysnopeus muodostuu tilaamasi Valoo Netti -liittymään valitusta nopeusluokasta. Nopeuteen vaikuttavat lisäksi yhteyden vastaanottavan laitteen (mm. pääte- tai verkkolaitteen) suorituskyky, laitteissasi käytetty kaapelointi, kodin sisäverkon laatu ja langattoman verkon (WiFi) tekniset ominaisuudet.
Yhteysnopeutta kuvataan maksimi-, normaali- ja miniminopeudella. Normaalinopeus on aina noin 90 % liittymän maksiminopeudesta. Toteutunut yhteysnopeus voi olla suurempi kuin ilmoitettu maksiminopeus. Jos yhteysnopeudet eivät vastaa luvattua, eikä vika korjaudu omien laitteiden säädöillä, tulee asiasta tehdä vikailmoitus Valoon asiakaspalveluun. Lisätietoa löydät Valoo Netti -liittymien palvelukuvauksesta.
Voit testata yhteyden nopeutta helposti puolueettoman Ooklan nopeustestin avulla, jota kaikki operaattorit käyttävät.
Ennen nopeustestin tekoa huomioi ainakin seuraavat asiat:
– Jos mahdollista, liitä laitteesi verkkoon Ethernet-kaapelilla.
– Langattoman verkon käyttö saattaa hidastaa netin nopeutta. Jos käytät langatonta yhteyttä, testaa yhteyttä useamman kerran kotisi eri huoneissa.
– Sulje kaikki mahdolliset sovellukset ja yhteyttä käyttävät laitteet testin ajaksi.
– Parhaimman tuloksen saamiseksi, tee nopeustesti muutamaan kertaan eri kellonaikoina ja laske tulosten keskiarvo.